L’enfant réfugié en consultation: quelques considérations cliniques sur l’évaluation interculturelle

Author(s): Betty GOGUIKIAN RATCLIFF

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1269176309000194

Résumé

Cet article vise à susciter une réflexion autour des compétences interculturelles nécessaires au psychologue confronté à la pratique clinique avec des enfants migrants et leur famille. Sont abordées successivement les difficultés spécifiques de l’enfant réfugié sur le plan psychopathologique, sur celui des apprentissages scolaires, ainsi qu’au niveau du processus d’acculturation. À partir d’une vignette clinique relatant l’évaluation psychologique d’une fillette de 11 ans, les écueils pouvant apparaître dans ce type d’intervention sont discutés et quelques pistes pour accroître les chances de succès sont proposées.


Abstract

This article provides some cues to develop intercultural competency in clinical practice with migrant children and their families. Specific difficulties of refugee children in terms of psychopathology, school achievement and acculturation process are pointed out. A clinical vignette concerning a psychological assessment of an 11-year-old girl is presented to illustrate critical points. Some strategies to improve clinician’s ability to provide services to people from diverse cultural backgrounds are discussed.

Keywords: Refugee child; Psychological consulting; Cross-cultural assessment; Migration; Acculturation; Bicultural competency; Family

Tags: Access to mental health care, Acculturation, Assessment, Children, Families, Refugees, Switzerland, Transcultural

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s