Infusing sociocultural perspectives into capacity building activities to meet the needs of refugees and asylum seekers

Author(s): Hector RIVERA; Julia LYNCH; Jui-Teng LI; Feyi OBAMEHINTI

http://dx.doi.org/10.1037/cap0000076

Abstract

It is estimated that 1 in every 230 persons in the world is a child or adolescent who has been forced to flee his or her home. These statistics speak to the reality of refugees and asylum seekers who experience tremendous challenges to survive during an uncertain and often difficult journey. This literature review is an exploration of the diverse migration experiences of refugees, the challenges they face as they seek to integrate into their host societies, and the resilience characteristics shown by many refugees, as well as the protective factors that can support their social integration. We have identified key resilience characteristics (e.g., personal agency, beliefs that life has meaning, goal direction, sense of purpose, motivation) among refugees and asylum seekers, as well as revealed protective factors to support their social integration (e.g., mentor, community network, resources, and training.). We have also highlighted the need for capacity building activities that incorporate these protective factors into refugees and asylum seekers’ social integration. Furthermore, some key organisational recommendations are made to inform educators, school psychologists, and other practitioners working with school-age children, individuals, and refugee families.

Il est estimé qu’une personne sur 230 dans le monde est un enfant ou un adolescent ayant été forcé de fuir son foyer. Ces données dévoilent la réalité que vivent les réfugiés et les demandeurs d’asile qui doivent aplanir d’énormes obstacles pour survivre durant une expérience à l’issue incertaine et souvent difficile. Cette revue de littérature est une exploration de la diversité d’expériences de migration de réfugiés, des défis qu’ils rencontrent tandis qu’ils tentent d’intégrer leur société d’accueil, ainsi que du caractère résilient dont font preuve nombre d’entre eux et des facteurs de protection qui peuvent soutenir leur intégration sociale. Nous avons cerné les principales caractéristiques de la résilience (buts personnels, croyance dans le sens de la vie, orientation vers un but, sentiment d’avoir un but, motivation) parmi les réfugiés et les demandeurs d’asile, ainsi que les facteurs de protection révélés qui appuient leur intégration sociale (par ex., mentor et communautés incorporant ces facteurs dans les efforts d’intégration des réfugiés et des demandeurs d’asile). Depuis, des recommandations clés sur le plan organisationnel sont formulées en vue d’informer les éducateurs, les psychologues scolaires et d’autres praticiens qui travaillent auprès des enfants d’âge scolaire, des personnes et des familles de réfugiés.

Tags: Resilience, Acculturation, Youth, Children

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